کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی

کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی : یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تهیه و پختن غذا، استفاده از غذاهای فریز شده و آماده شده از قبل در فریزر است، که یا غذاهای اضافی وعده‌های قبلی‌ فریز شده و یا از قبل به صورت برنامه‌ریزی شده مقداری غذا آماده و برای روزهای خاص در یخچال نگهداری شده است. یک روش آسان برای نگهداری مواد غذایی مثل انواع گوشت، سبزیجات، برخی میوه‌ها و غیره بسته‌بندی کردن آن با کیسه فریزر و نگهداری آن در فریزر است.

کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی

نحوه فریزر کردن مواد غذایی با کیسه فریزر

در ادامه چند نکته در مورد نحوه فریزر کردن مواد غذایی با کیسه فریزر ارائه می‌شود که باعث حفظ بهداشت و سلامت مواد غذایی می‌شود.

مواد غذایی قرار گرفته در کیسه فریزر را در دمای بین ۱۸- الی ۴ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. در دمای اتاق یک باکتری در غذای قابل فاسد شدن در هفت ساعت به بالای ۲ میلیون باکتری تکثیر و رشد می‌کنند. پس غذاهایی که سرعت فاسد شدن آنها بالاست خیلی در دمای اتاق نگهداری نشود. به عنوان یک دستورالعمل کلی، ظرف چهار روز همه‌ی غذاهای قابل خوردن را بخورید یا فریز کنید.

غذاهای قابل فاسد شدن شامل:

گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ
محصولات لبنی
ماکارونی، برنج، سبزیجات پخته شده
میوه و سبزیجات تازه، پوست کنده و یا برش خورده

کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی

کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی

مورد بعدی که در قرار دادن مواد غذایی در کیسه فریزر باید به آن توجه شود اندازه‌های مورد نیاز برای وعده‌هایی غذایی است که قرار است استفاده شود. اگر بیشتر از مقدار موردنیاز برای هر وعده‌ای غذایی در داخل کیسه فریزر قرار دهید دوباره فریز کردن آن موثر نخواهد بود چون مواد غذایی معمولا اگر بیشتر از یک بار فرایند فریز شدن را طی کنند خاصیت خود را از دست می‌دهند و همچنین مقدار باکتری‌های فعال آن بیشتر می‌شود.

یکی از نکات دیگری که باید هنگام استفاده از غذاهای یخ زده به آن توجه شود قرار ندادن مواد غذایی با کیسه فریزر در ماکروویو است. برای همین منظور بهتر است چندین ساعت قبل از استفاده مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید تا از حالت یخ زدگی خارج شود بعد کیسه فریزر را جدا کرده و سپس محتویات آن را در یک ظرف مناسب ریخته و بعد در ماکروویو قرار دهید. نکته‌ای که اینجا توجه به آن مهم است اینست که مواد غذایی یخ زده را در دمای اتاق برای ذوب و قابل استفاده شدن نگهداری نکنید، چون باعث افزایش باکتری و سموم در مواد غذایی می‌شود.

کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی

نکته‌ی بعدی نگهداری مواد غذایی در کیسه فریزر نازک است چون سرعت یخ زدگی و ذوب را بالا می‌برد. همچنین خاصیت آن را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند.

در وقت قراردادن مواد غذایی در کیسه فریزر و فریز تهیه لیبل و برچسب و نوشتن اطلاعات هویت مواد غذایی داخل کیسه فریزر است. مثل نام مواد غذایی (گوشت، سبزی و غیره)، پخته یا خام بودن آن، تاریخ بسته‌بندی و قرار دادن آن در کیسه فریزر، تعداد وعده یا تعداد نفر، فرم مواد غذایی (قطعه قطعه شده، خرد شده و غیره).

فواید استفاده از کیسه فریزر

علاوه بر مواردی که تا اینجا در مورد نحوه بسته بندی و استفاده از مواد غذایی در کیسه فریزر و یخچال گفته شد استفاده از کیسه فریزر و قرار دادن در فریزر، کیفیت و ارزش غذایی مواد غذایی داخل آن حفظ خواهد شد که در اینجا به چند مورد اشاره می‌شود.

کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی

حفظ طراوت و کیفیت مواد غذایی

با بسته بندی به موقع و سریع مواد غذایی اضافی در کیسه فریزر و قراردادن آن در فریزر می‌توانید کیفیت و طراوت مواد غذایی را برای مدت زیادی حفظ کنید. چون بسیاری از باکتری‌ها، انگل‌ها و مخمرها در دمای صفر و زیر صفر عملا غیر فعال می‌شوند.

حفظ مواد مغذی و ارزش غذایی

با بسته‌بندی مواد غذایی در کیسه فریزر مناسب و قرار دادن آن در فریزر، ارزش مواد غذایی برای استفاده طولانی مدت حفظ می‌شود.

کندتر کردن فعالیت آنزیم‌ها

فعالیت‌های آنزیمی می‌تواند منجر به بدتر شدن کیفیت مواد غذایی شود. با توجه به اینکه آنزیم‌ها از قبل در سبزجات، میوه‌ها و گوشت وجود دارند زمانی که شما آنها را در کیسه فریزر قرارداده و فریز می‌کنید فعالیت این آنزیم‌ها را کندتر می‌کنید که موجب دیرتر فاسد شدن مواد غذایی می‌شود. برای فریز کردن سبزی‌ها، بهترین کار این است که قبل از فریز کردن، آنها را آب‌گردانی کنیم، یعنی فقط در آب گرم گذاشته و در بیاوریم؛ با این کار، علاوه بر اینکه حجم سبزی‌ها کم شده و جای کمتری را در فریزر خواهند گرفت، عمل آنزیم بری هم روی آنها انجام می‌شود که مانع از تغییر رنگ سبزی‌ها و تیره شدن آنها در طی فرآیند انجماد خواهد شد.

کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی

بسته بندی

بسته بندی مواد غذایی با استفاده از کیسه فریزر موجب حفظ کیفیت محتویات داخل آن و همچنین از خرابی در فریزر جلوگیری می‌کند. چون اگر در کیسه فریزر بسته بندی شده قرار نگیرند احتمال نفوذ هوا یا ترکیب شدن مواد غذایی باهم بالا می‌رود. در نتیجه به فاسد شدن مواد غذایی منجر می‌شود. همچنین ممکن است مواد غذایی بدون محافظ کیسه فریزر توسط فریزر تغییر رنگ بدهند.

تغییر رنگ مواد غذایی (کیسه فریزر و حفظ سلامت مواد غذایی)

استفاده از کیسه فریزر مناسب می‌تواند باعث کاهش تغییر رنگ مواد غذایی در طولانی مدت شود.


مجموعه سلامت سامین پلاست شرکت تویدی انواع محصولات پلاستیکی می باشد. برای خرید کیسه فریزر ، خرید سفره یکبار مصرف با کیفیت و قیمت مناسب ، خرید کیسه زباله و … می توانید سامین پلاست را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط :

انواع پلاستیک

آشنایی با سلفون

نایلون شیرینگ چیست؟

تفاوت نایلون و نایلکس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *